Bir kısmı havada kırıldı: Boeing soruşturmasının ön raporu açıklandı
Kalkıştan kısa süre sonra kapısı uçan Boeing 737 Max tipi uçağa ilişkin yapılan incelemede ilk belirlemelere göre, kaza, uçağın kapısındaki cıvataların eksik olması nedeniyle meydana geldi.
‘DAHA İYİSİNİ YAPMALIYIZ’
ABD Ulusal Ulaşım Güvenliği Konseyi, Ocak ayında Alaska Havayolları uçuşunda meydana gelen olaya ilişkin soruşturmanın ilk bulgularını yayınladı. Buna göre uçağın kapısını gövdeye kilitlemek için kullanılan dört ana cıvata eksikti. BBC Türkçe’nin haberine göre Boeing, ön rapora verdiği yanıtta kazanın sorumluluğunu üstlendi. Boeing CEO’su Dave Calhoun yaptığı açıklamada, “Fabrikamızdan ayrılan bir uçakta böyle bir olayın yaşanmaması gerekiyor. Müşterilerimiz ve yolcuları için daha iyisini yapmalıyız.” Kalitemizi ve paydaşlarımızın güvenini güçlendirmek için kapsamlı bir plan uyguluyoruz” diye ekledi.
Alaska Havayolları’nın 1282 sefer sayılı uçağının Portland Uluslararası Havalimanı’ndan kalkmasından birkaç dakika sonra meydana gelen olayda, kapı durdurucu olarak bilinen, kullanılmayan acil çıkışı kapatan panel aniden patladı. Bunun sonucunda uçağın gövde olarak kullanılan ana gövdesinin yan tarafında bir delik açıldı. Daha sonra uçağın içindeki basınç dışarıda eşitlenene kadar hızla düşmeye başladı. Raporda, eksik cıvataların kapı panelinin yerinden çıkmasına ve uçaktan ayrılmasına neden olduğu belirtiliyor.
ÜRETİM SIRASINDA OLUŞAN BİR HATA
Kapı tıkacı, Boeing tedarikçisi Spirit AeroSystems tarafından üretildi ve şirkete teslim edilmeden önce füze fırlatıcısına takıldı. Ön rapora göre, fabrikada üretim sırasında meydana gelen hasar nedeniyle bu kapı durdurucusu daha sonra söküldü. Görsel kanıtlara göre, tapa yeniden monte edildiğinde en az üç veya dört ana cıvatanın eksik olduğu görüldü. Spirit Aerosystems yaptığı açıklamada, “süreçlerini ve en yüksek güvenlik, kalite ve güvenilirlik standartlarını sağlamak için” Boeing ve düzenleyici kurumlarla yakın işbirliği içinde çalıştığını vurguladı.
Önceki kontroller, Boeing’in aynı özelliklere sahip diğer uçaklarında da benzer sabitleme sorunları olduğunu ortaya çıkarmıştı. Bu durum uçağın yapım sürecinin sorgulanmasına yol açtı.
Boeing CEO’su Calhoun, uçak üreticisinin kapı fişi montajı konusunda yeni kontroller uygulayacağını ve fiş çıkarıldığında bunun raporlara tam olarak yansıyacağını söyledi. Emirates Havayolları CEO’su Tim Clark geçtiğimiz günlerde Boeing’in son şansını kullandığını belirten bir açıklama yapmıştı. Financial Times’a konuşan Clark, üretim hattını incelemek üzere kendi mühendislerini Boeing’e gönderdiklerini söyledi. Tim Clark ayrıca Boeing’in hiçbir “kısayol” yapılmamasını sağlamak için üretim sınırlarını açması gerektiğini söyledi.
(DIŞ HABER SERVİSİ)